Dag 2: Mount Kenya

Om 06.30 uur ging vandaag de wekker zodat we nog konden douchen en de meeste spullen bij elkaar konden pakken voordat we gingen ontbijten. Om iets over 7-en gingen we ontbijten met broodjes, vruchtensap, yoghurt en fruit.
Om 8.00 uur moeten we verzamelen in de hal van het hotel, zodat de puzzel om de bagage goed in de truck te krijgen kan beginnen. Netjes om 8.30 uur vertrokken op weg naar Mount Kenya. Onderweg plas- en koffie-stop bij Saganaarts Curio Shop (souveniers en koffie/thee winkel) daarna nog een boodschappen stop in Karatina. Waar meteen de verkopers om de truck staan om hun souvenirs aan te prijzen.

campsite Mount Kenya
Campsite (foto Leon)

Rond de middag zijn we aangekomen op onze eerste campsite aangekomen, bij de Mountain Rock Lodge ook wel Bantu Logde, in de buurt van Mount Kenya (5199 m), een stuk onder Nanyuki. Bij aankomst hebben wij ons meteen verbaasd over het wild (voornamelijk bavianen) dat gewoon over de campsite loopt, straks rond onze tenten.

Op de campsite heeft Nicole laten zien hoe de tent het beste opgezet kan worden. Zodat daarna iedereen dat zelf kan. Nadat iedereen zijn onderkomen voor aankomende nacht heeft ingericht is het tijd om te lunchen (inmiddels al 14.15 uur). Voor het eten en het helpen in de keuken moeten eerst de handen ontsmet worden. Dit is een ritueel op zich. Eerst moeten de handen gewassen worden met Dettol, daarna wassen in een bak met water met dettol en daarna schoon spoelen in een bak water.

handen wassen
Handen was ritueel (foto van Leon)

De lunch is een soort broodje gezond (ham, kaas, komkommer, tomaat, ui, paprika). De afwas wordt na iedere maaltijd op dezelfde manier gedaan als het handen wassen. Eerst in een bak met water met afwasmiddel/ontsmettingsmiddel, daarna in een bak met water zodat het schoon spoelt en daarna wapperen zodat alles droog wordt.

Na de lunch is er de keus uit paardrijden of wandelen met een locale gids. Iedereen wil wandelen met een gids. Dus wordt het spullen bij elkaar pakken. De zwart-witte franje apen die in de bomen op de campsite zaten op de foto zetten zodat we om 15.00 uur kunnen vertrekken. In 3 groepen en elk met een locale gids gaat iedereen op pad.

Wandeling Mount Kenya
Wandelen bij Mount Kenya (foto Leon)

Tijdens deze wandeling kregen we uitleg over verschillende planten en dieren die er rond Mount Kenya leven. Meteen zagen we een klipdas in een boom zitten en struiken die slangen tegen houden. De Aloë vera wordt gebruikt voor wondmiddel en zonnebrand. Het zou ook goed smaken, nou dat hebben enkele geprobeerd. We hebben ook een soort vet-plant gezien met zachte bladeren die als wc-papier gebruikt konden worden. We hebben ook nog stekels en een hol van een stekelvarken, poep & pootafdruk van olifanten en al veel soorten vogels gezien. De gids vertelde alles in het engels maar de benamingen van de dieren en planten probeerde hij vaak in het Nederlands te zeggen wat soms tot vreemde verwarring zorgde.

Aan het eind van de middag (±17.30 uur) zijn we weer terug op de campsite om in de bar van de lodge wat te drinken en te schuilen voor de regenbui die eraan zit te komen. Met ons groepje nog een spelletje Uno gespeeld.

bij het kampvuur

Terug op de campsite kon iedereen even relaxen bij het kampvuur, waar veel foto’s zijn gemaakt.Het diner werd geserveerd bij het kampvuur. Er was rijst, met een groente voornamelijk wortel en stukjes (rund)vlees. Daarna uitleg over de volgende dag, dit zal een drukke dag worden dus we zijn vroeg onze tent ingegaan.